GR:

Το φετινό αφιέρωμα στις “Αποκατεστημένες και Υπέροχες” είναι στην ευχάριστη θέση να προβάλλει πρόσφατα αποκατεστημένες ταινίες από όλο τον κόσμο: Γαλλία, Ηνωμένες Πολιτείες, Μεξικό, Σουηδία, Τσεχία και φυσικά από την Ελλάδα. Πολλές από αυτές, δίνουν την ευκαιρία να ανακαλύψουμε ξανά σπάνιες ταινίες που ήταν ελλιπείς, όπως στην περίπτωση των “Η Φιλοξενία Μας” του Μπάστερ Κίτον, “Έκστασις” του Γκουστάβ Μαχατί και “Δυο Καλόγεροι” του Χουάν Μπουστίγιο Όρο, οι οποίες αποκαταστάθηκαν από τα αρχικά φιλμ νιτρικής κυτταρίνης και από τις αμοντάριστες κόπιες τους. Η ταινία “Οι Απάχηδες των Αθηνών” του Δημήτρη Γαζιάδη, για παράδειγμα, θεωρείτο χαμένη για δεκαετίες μέχρι την πρόσφατη ανακάλυψή της στα αρχεία της Γαλλικής Ταινιοθήκης στο Παρίσι.

Σε 45 χρόνια κινηματογραφικής ιστορίας -από το 1923 έως το 1968- βλέπουμε πώς δημοφιλείς ταινίες επηρεάστηκαν από πειραματικές μορφές και πρωτοπορίες, αλλά και την άνοδο του νέου ανεξάρτητου κινηματογράφου της δεκαετίας του 1960, όπως στις ταινίες “Φαντάζεσαι τον Ροβινσώνα” του Ζαν Ντανιέλ-Πολέ και “Το Καροτσάκι” του Μπο Βίντερμπεργκ. Μέσα από την ανάπτυξη των κινηματογραφικών ειδών, παρακολουθούμε επίσης την εξέλιξη τεχνολογιών όπως ο ήχος, τα ειδικά εφέ και το χρώμα. Η φετινή επιλογή καταδεικνύει τον πολιτικό αντίκτυπο των ταινιών στην εποχή τους και τη λειτουργία τους ως καθρέφτες των κοινωνιών: οι αγώνες των γυναικών για τα δικαιώματά τους, η καταστροφή της οικογενειακής ζωής, τα μοντέρνα οράματα της αγάπης και το μέλλον της ανθρωπότητας.

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει 5 ενότητες:

Η Αθήνα του 1930: από την οπερέτα στην οθόνη | Παρουσιάζεται η πρώτη “ηχητική και άδουσα” ταινία του πρώιμου ελληνικού κινηματογράφου, “Οι Απάχηδες Των Αθηνών” (1930) του Δημήτρη Γαζιάδη.

Κυρίες, Στον Παράδεισο Τώρα | Όπως το συνεχές πηγαινέλα ανάμεσα στην κόλαση και τον παράδεισο, αυτή η ενότητα παρουσιάζει φιγούρες γυναικείων χαρακτήρων που αγωνίζονται για την ανεξαρτησία και την ευτυχία τους, μέσω της ιστορίας του κινηματογράφου, από την εποχή του βωβού έως την αρχή του ήχου και από το κλασικό Χόλιγουντ μέχρι το νέο κύμα της δεκαετίας του ‘60.

Οπουδήποτε αλλού, πέραν του κόσμου | Με αναφορά σε ένα ποίημα του Μποντλέρ, η ενότητα 3 ταινιών είναι αφιερωμένη στη διαφυγή, στο ταξίδι, και στο να είναι κανείς εντός του εαυτού του, σε έναν άγριο, όμορφο, κενό κόσμο ή σύμπαν.

Μεξικανικό Νουάρ | Ένα γοτθικό όραμα με “νουάρ” και κλειστοφοβικές ατμόσφαιρες, σε δύο ταινίες αντιπροσωπευτικές του είδους στο Μεξικό.

Μεταμεσονύκτια Ταινία | Παραδοσιακά, οι μεταμεσονύκτιες ταινίες παίζονταν στα σινεμά πολύ αργά το βράδυ κρυμμένες από ένα μεγαλύτερο κοινό, λόγω του περιεχομένου τους, το οποίο θα μπορούσε να ήταν είτε ανατρεπτικό, βίαιο και τρομακτικό, είτε θα μπορούσε να είχε τη γεύση των μη λογοκριμένων ταινιών Β προβολής. Η φετινή επιλογή επικεντρώνεται στον μεγάλο Ιταλό, δεξιοτέχνη τέτοιων παράξενων και τρομερών ταινιών, τον Μάριο Μπάβα.

Επιμέλεια, προγραμματισμός, εισαγωγικό κείμενο: Σελίν Ρουιβό (Επιμελήτρια της Γαλλικής Ταινιοθήκης)

Επιστροφή

EN:

This year’s “Restored and Beautiful” programme is pleased to show newly restored films coming from all over the world: France, United States, Mexico, Sweden, Czech Republic and of course Greece. Many of these films are opportunities to rediscover rare films that were incomplete, as in the case of “Our Hospitality” by Buster Keaton, “Ekstase” by Gustav Machatý or “Two Monks” by Juan Bostillo Oro, which have been rebuilt from the original nitrate material in their uncut versions. “The Apaches of Athens” by Dimitris Gaziadis, for instance, was considered lost for decades until its recent discovery in the vault of the Cinémathèque française in Paris.

Across 45 years of filmmaking – from 1923 to 1968 – we see how mainstream movies were influenced by experimental forms and avant-gardes, but also the rise of the new independent cinema of the 1960’s, in films such as “Imagine Robinson Crusoe” by Jean Daniel-Pollet and “Barnvagnen” by Bo Widerberg. Through the development of the film genres, we are also witnessing the evolution of technologies such as sound, special effects, and color in film. This year’s selection demonstrates the political impact of the films in their time and their function as mirrors of societies: women’s fights for rights, destruction of the family life, modern visions of love, and the future of humanity.

The programme consists of five sections:

Athens in the 1930s: from the operetta to the screen | Showcasing the first “singing and sound” film or early Greek cinema, “The Apaches of Athens” (1930) by Dimitris Gaziadis.

Ladies, Paradise Now | Like a continuous back and forth between hell and paradise, this section introduces figures of women characters, fighting for independence and happiness, through cinema’s history, from the silent era to the beginning of sound and from classical Hollywood until the new wave of the ‘60s.

Anywhere οur οf the world | In reference to a poem written by Baudelaire, this section, consisting of 3 films, is dedicated to escape, journey, and being inside oneself in a wild, beautiful, empty world or universe.

Mexican Νoir | A vision of the Gothic, “noir” and claustrophobic atmospheres in two films, representatives of the genre in Mexico.

Midnight Movie | Traditionally, the midnight movies in theaters were scheduled very late, hidden from a larger audience, because of their content, which could have been either subversive, violent, scary or could have had the flavor of uncensored B movies. This year’s selection focuses on the great Italian master of strange and dreadful films: Mario Bava.

Curation, programming, introduction: Céline Ruivo (Curator of the Cinematheque française)

Back