GR:

Το 11ο ΦΠΚΑ παρουσιάζει μια επιλογή από 18 ταινίες και ντοκιμαντέρ που αναδεικνύουν, από τη σκοπιά των μαύρων, ζητήματα φυλής και ρατσισμού -ζητήματα πάντοτε φλέγοντα για την Αμερική. Επιλέχθηκαν ταινίες, πρώτον, από την πρώιμη περίοδο, 1920-1940, και δεύτερον, ταινίες και ντοκιμαντέρ του ανεξάρτητου αφροαμερικανικού κινηματογράφου από την περίοδο 1960-1990.

Ενδεικτικά, η βωβή ταινία “Εντός των Πυλών”(1920) (με μεταγενέστερη μουσική επένδυση από τον πολιτικοποιημένο Dj Spooky), ήταν η απάντηση στον απροκάλυπτο ρατσισμό της εμβληματικής ταινίας “Η Γέννηση Ενός Έθνους” (1915) του Ντ. Γ. Γκρίφιθ, από τον σκηνοθέτη και παραγωγό Όσκαρ Μισό που θεωρείται “ο πατέρας του μαύρου κινηματογράφου”. Η ταινία “Το Αίμα του Ιησού” (1941) είναι ένα αριστούργημα για τον ρόλο της θρησκείας στην μαύρη κουλτούρα, του ηθοποιού/σκηνοθέτη Σπένσερ Γουίλιαμς, ο οποίος μαζί με τον Μισό κι άλλους, συνέβαλλαν στη διάδοση δημοφιλών μαύρων ταινιών στις τότε φυλετικά διαχωρισμένες κινηματογραφικές αίθουσες. Παραδόξως, αυτό το πρώτο ρεύμα δημοφιλούς αφροαμερικανικού κινηματογράφου ανακόπηκε από το κίνημα ενάντια στον φυλετικό διαχωρισμό και για την ενσωμάτωση, αφού το πολιτικώς ορθό και ολοένα πιο ακριβό Χόλιγουντ άρχισε να συμπεριλαμβάνει μαύρους χαρακτήρες στα λευκά φιλμ και οι πόροι της μαύρης κοινότητας εξαντλούνταν στους αγώνες για τα πολιτικά δικαιώματα.

Ωστόσο, τη δεκαετία του 1960, ο μαύρος κινηματογράφος εκφράστηκε ανεξάρτητα στα ντοκιμαντέρ της Μάντελιν Άντερσον, στους πειραματισμούς του Γουίλιαμ Γκριβς στο “Συμβιοψυχωταξίπλασμα: Λήψη Πρώτη” και στην κριτική οικειοποίηση του ύφους των ταινιών blaxploitation στην ταινία “Γκάντζα & Χες” του Μπιλ Γκαν. Από το κινηματογραφικό κίνημα “L.A. Rebellion”, τη δεκαετία του 1970, ξεχωρίζουν οι σκηνοθέτες, Τσαρλς Μπέρνετ με την ταινία “Σφαγέας Προβάτων”, ο Μπιλ Γούντμπερι με το “Ευλογημένες Καρδιές” και ο Λάρι Κλαρκ με το “Όπως Από Πάνω, Έτσι Κι Από Κάτω”, οι οποίες αντλούν έμπνευση από τις λεγόμενες “Ταραχές Γουάτς” του Λος Άντζελες. Τέλος, η διαθεματικότητα φυλής και σεξουαλικότητας εκφράστηκε στο επιδραστικό ντοκιμαντέρ του Μάρλον Ριγκς για τη μαύρη γκέι κουλτούρα “Όταν Λύνονται Οι Γλώσσες”.

Επιμέλεια, προγραμματισμός: Ιάκωβος Σκενδερίδης - Εισαγωγικό κείμενο: Ιουλία Μέρμηγκα

Επιστροφή

EN:

The 11th AAGFF presents a curated selection of eighteen films and documentaries, showcasing—from the African Americans’ perspective—issues concerning race and racism—all the more urgent and relevant in today’s America. Narrative fiction films where hand-picked, both from the early period of 1920-1940, and from the later Independent African American movement, from 1960-1990, including important documentaries.

Evocatively, the silent film “Within Our Gates” (1920) (with a revised musical accompaniment by the political and philosophical DJ Spooky) was the direct answer to the overt racism of the emblematic film “Birth of a Nation” (1915) by D.W. Griffith; created by director-producer Oscar Micheaux who is considered the “father of Black cinema”. The film “The Blood of Jesus” (1941) is masterful in its depiction of the role of religion in black culture—made by the actor-director Spencer Williams, whom together with Micheaux and others, contributed to the propagation of popular black films, within the then racially segregated movie theatres. Intriguingly, this first wave of popular African American cinema, came to a halt by the civil rights movement itself—which was fighting against segregation and for racial integration; as the politically correct and unceasingly expensive Hollywood, began including black characters in their white films—resulting in the depletion of black community resources, through its civil rights struggles.

That being said, in the 1960s, Black Cinema expressed itself, independently, through the documentaries of Madeline Anderson; experimentations of William Greaves, such as in “Symbiopsychotaxiplasm: Take One” and through the critical appropriation of the blaxploitation film style, in the film “Ganja & Hess” by Bill Gunn. From the “L.A. Rebellion” film movement of the 1970s, the directors who stood out to us, where—Charles Burnett with “Killer of Sheep”, Billy Woodberry with “Bless Their Little Hearts” and Larry Clark with “As Above So Below”. These films draw inspiration from the infamous “Watts Riots” of Los Angeles, August 1965. Finally, the intersectional relationship between race and sexuality is examined in the influential documentary “Tongues Untied” by Marlon Riggs.

Curation, programming: Jacob Skenderidis - Introduction: Youlia Mermigka

Back