GR

Μέσα στην περίοδο της πανδημίας, ήρθαν στο προσκήνιο κρίσιμα ζητήματα που αφορούν το μέλλον της κινούμενης εικόνας, των κινηματογραφικών φεστιβάλ και των αρχείων. Με καινούργιους και επείγοντες όρους τίθεται ξανά το ζήτημα κατά πόσο η τέχνη μπορεί να αλλάξει την ανθρώπινη μοίρα.

Φέτος, το πρόγραμμα του Διεθνούς Διαγωνιστικού περιλαμβάνει 9 ταινίες καθιερωμένων αλλά και πρωτοεμφανιζόμενων δημιουργών, που σε πολλές περιπτώσεις ακροβατούν ανάμεσα στη μυθοπλασία και στο ντοκιμαντέρ, αξιοποιούν αρχειακό υλικό και καταβυθίζονται σε απωθημένες συλλογικές και προσωπικές μνήμες - από τις Φιλιππίνες, την Κούβα, την Αυστρία, το Ισραήλ, τη Γαλλία, τις Η.Π.Α., την Ισπανία, το Μεξικό, την Κίνα, την Αργεντινή και τον Καναδά.

Από μια περισσότερο πολιτική σκοπιά, στον απόηχο του κινήματος Black Lives Matter, στο πρόγραμμα Από τον Πρώιμο στον Ανεξάρτητο Αφροαμερικανικό Κινηματογράφο: 1920-1989, οι 18 ταινίες Αφροαμερικανών σκιαγραφούν την πορεία του μαύρου κινηματογράφου στην Αμερική. Στο αφιέρωμα Πολίτες του Κινηματογράφου: Βιενέ Ρενέ & Χου Τζίε παρουσιάζονται ντοκιμαντέρ και ταινίες του σινολόγου Ρενέ Βιενέ, που χρησιμοποιεί εικόνες από δημοφιλείς και προπαγανδιστικές ταινίες αλλά και αποσπάσματα από λόγους του Μάο για να αποκαλύψει τα εγκλήματα του μαοϊσμού, καθώς και ντοκιμαντέρ του χαράκτη και συνεπή πατριώτη Χου Τζίε που ακολουθεί παρεμφερή πορεία. Το αφιέρωμα Τζέιν Γκαμπριέλ: Μαρτυρίες του 20ου αιώνα παρουσιάζει ντοκιμαντέρ της βραβευμένης βρετανής δημοσιογράφου και κινηματογραφίστριας, η οποία με την τριλογία της για τον ελληνικό εμφύλιο ενόχλησε το βρετανικό κατεστημένο, αλλά συνέχισε να γυρίζει ντοκιμαντέρ που δίνουν φωνή στους αόρατους και στους κατατρεγμένους.

Στο πλαίσιο της κινηματογραφοφιλίας, το πρόγραμμα Αποκατεστημένες και Υπέροχες, φέρνει 9 ταινίες σταθμούς στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου, ενώ η πρόσφατα αποκατεστημένη ταινία “Οι Απάχηδες των Αθηνών” θα προβληθεί για πρώτη φορά διαδικτυακά στην Ελλάδα.

Επίσης παρουσιάζονται αφιερώματα σε σημαντικούς παλιότερους και νεότερους δημιουργούς, όπως Οταρ Ιοσελιάνι: Ένας Κινηματογραφιστής Κότσυφας, με μια επιλογή ταινιών του γαλλο-γεωργιανού δημιουργού και Τα Δυο Πρόσωπα του Ντενί Κοτέ, με ταινίες και ντοκιμαντέρ του αγαπητού, στους φεστιβαλικούς κύκλους, πολυσχιδή καναδού σκηνοθέτη που καταγράφει ανθρώπους στα όρια τους. Με το αφιέρωμα, Μπορίς Βιάν: Κινηματογραφικά Όνειρα, γιορτάζουμε τα 100 χρόνια από τη γέννηση του ονειροπόλου και πολυτάλαντου γάλλου συγγραφέα και τζαζ μουσικού.

Από τον πειραματικό, εικαστικό και ανεξάρτητο κινηματογράφο, παρουσιάζουμε τα αφιερώματα: Μπρους Μπέιλι: Ο Θορώ της Δυτικής Ακτής, με ταινίες του γκουρού του αμερικανικού πειραματικού φιλμ·Ο Περιπλανώμενος Άντριου Κέτινγκ, ο οποίος περιηγείται στα τοπία και στους μύθους της Βρετανίας·Μπερτράν Μαντικό: Αισθητηριακές Μαγγανείες,με μικρού και μεσαίου μήκους ταινίες του γάλλου κουήρ κινηματογραφιστή, καθώς και τις τρεις τελευταίες ταινίες του αμερικανού Χάρμονι Κορίν στο Χάρμονι ο Ανάρμοστος. Επίσης, στο πρόγραμμα Μερικοί Το Προτιμούν Μικρό παρουσιάζονται βραβευμένες ελληνικές και ξένες ταινίες μικρού μήκους.

Στο πρόγραμμα Ελληνικός Κινηματογράφος του Φανταστικού παρουσιάζονται ταινίες βετεράνων δημιουργών του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, αλλά και σύγχρονων σκηνοθετών. Τέλος, το πρόγραμμα στον Σύγχρονο Πορτογαλικό Κινηματογράφο δείχνει τον δυναμισμό της πορτογαλικής κινηματογραφικής παραγωγής.

Το 11ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας πραγματοποιείται, διαδικτυακά και δωρεάν, στο πλαίσιο του Π.Ε.Π. Αττικής (2014-20) με τη συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω την Υπουργό Πολιτισμού, κυρία Λίνα Μενδώνη, και τον Γενικό Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού, κύριο Νικόλα Γιατρομανωλάκη· την Περιφέρεια Αττικής και τα στελέχη της Διαχειριστικής Αρχής· την Πρεσβεία της Πορτογαλίας στην Ελλάδα και ειδικά τον Σύμβουλο και Προϊστάμενο του Προξενικού Τμήματος, κύριο Ζοάο Ρικάρντο Μέντες, καθώς και το Ινστιτούτο Καμόες· την Πρεσβεία του Καναδά στην Ελλάδα και ιδιαίτερα τον Πρέσβη Α.Ε. Mark Allen, τον Σύμβουλο Πολιτικής Walter Bernyck και την Υπεύθυνη Πολιτικών και Δημοσίων Υποθέσεων Julie Papanicolaou· το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος και ιδίαίτερα στον Διευθυντή κύριο Πατρικ Κομουά και τον ακόλουθο Οπτικοακουστικών κύριο Θοδωρή Κουτσαύτη· την εταιρεία Authorwave, χορηγό του βραβείου του Διεθνούς Διαγωνιστικού και ιδιαίτερα τον κύριο Πάνο Μπίσδα. Τέλος,το Δ.Σ. και τους εργαζόμενους της Ταινιοθήκης, τους εργαζόμενους στο ΕΣΠΑ, τους συνεργάτες και βέβαια όλους τους προγραμματιστές και τους επιμελητές των αφιερωμάτων του 11ου ΦΠΚΑ.

Μαρία Κομνηνού Διευθύντρια του 11ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας

EN

During the pandemic, critical issues arose concerning the future of the moving image, film festivals and archives. In new and urgent terms, the question emerged again whether art can change the human destiny.

This year, the International Competition program includes 9 films both by established and debut directors, who in many cases intersect fiction and documentary, use archival material and immerse themselves in repressed collective and personal memories - from the Philippines, Cuba, Israel, France, Italy, USA, Spain, Mexico, China, Argentina and Canada.

From a more political perspective, in the aftermath of the Black Lives Matter movement, the program From Early to Independent African-American Cinema: 1920-1989 includes 18 African-American films that outline the course of Black Cinema in America. The tribute Citizens of Cinema: Viénet René & Hu Jie showcases the subversive situationist films and documentaries by the sinologist René Viénet, as well as documentaries by the great Hu Jie that expose the role of Maoism in China. The tribute Jane Gabriel: Testimonies of the 20th Century presents documentaries by the awarded British journalist and filmmaker who, with her trilogy on the Greek civil war, annoyed the British establishment, but continued to make documentaries that give voice to the invisible and the dispossessed.

In the context of cinephilia, the program Restored and Beautiful brings 9 landmark films in the history of world cinema, while the recently restored film “The Apaches of Athens” will be screened for the first time online in Greece. There are also tributes to important old and young auteurs, such as, Otar Iosseliani: A Blackbird Filmmaker, with a selection of films by the French-Georgian auteur and The Two Faces of Denis Côté with films and documentaries by the multifaceted Canadian director. With the tribute Boris Vian: Dreams of Cinema, we celebrate the 100th anniversary of the birth of the dreamy and multi-talented French writer and jazz musician.

From the experimental and independent cinema, we present the tributes: Bruce Baillie: The West-Coast Thoreau, with films by the guru of the American experimental film; The Wandering Andrew Kötting, who traverses landscapes and myths of Britain; Bertrand Mandico: Sensory Witchcraft, with short and medium-length films by the French queer filmmaker and the last three films of the American Harmony Corine in Harmful Harmony. Also, in the program Some Like It Short, award-winning Greek and foreign short films are showcased.

The program Greek Fantasy Cinema includes films by veteran auteurs of the New Greek Cinema, as well as contemporary directors. Finally, the program Contemporary Portuguese Cinema shows the dynamism of current Portuguese film production.

The 11th Athens Avant Garde Film Festival, held online and free of charge, is carried out within the framework of the Regional Operational Program of Attica (2014-20) and is jointly funded by the European Regional Development Fund. I would like to thank the Minister of Culture, Mrs. Lina Mendoni, and the General Secretary of Contemporary Culture, Mr. Nicholas Yatromanolakis; the Regional Government of Attica and the executives of the Special Management Service of the Regional Operational Program of Attica; the Embassy of Portugal in Greece and especially the Counselor João Ricardo Mendes, as well as the Camões Institute; The Embassy of Canada in Greece and especially his H.E. the Ambassador Mark Allen, the Political Counsellor Walter Bernyck and Political and Public Affairs Officer Julie Papanicolaou; the French Institute of Athens and especially its Director Patrique Comoy and the Audiovisual Attaché Théo Koutsaftis. Finally, the Board of Directors and employees of the Greek Film Archive as well as those working for the 11th AAGFF.

Maria Komninos Director of the 11th Athens Avant Garde Film Festival