GR:

Το 11ο ΦΠΚΑ, στη μνήμη του Μπρους Μπέιλι που πέθανε φέτος τον Απρίλιο, παρουσιάζει μια επιλογή 9 ταινιών από το πρωτοποριακό έργο του. Ο Μπέιλι υπήρξε μία από τις πιο σημαντικές φιγούρες της αμερικανικής αβάν-γκαρντ της Δυτικής Ακτής, τόσο λόγω των πειραματικών φιλμ του, όσο και λόγω του ρόλου του στη δημιουργία χώρων και μηχανισμών υποστήριξης και προβολής πειραματικών κινηματογραφιστών.

Ξεκινώντας, στην αρχή της δεκαετίας του 1960, με προβολές πάνω σε ένα σεντόνι στην αυλή του σπιτιού, ίδρυσε έπειτα την κοοπερατίβα Canyon Cinema και τη μη-κερδοσκοπική εταιρεία San Francisco Cinematheque. Όσον αφορά το έργο του, αν ισχύει αυτό που λέει ένας φιλόσοφος, ότι τα τοπία συνιστούν, κατά κάποιο τρόπο, τα πρόσωπα της γης, τότε τα κινηματογραφικά τοπία του Μπέιλι μας δείχνουν τα πρόσωπα της αμερικανικής γης αλλά και της λεηλασίας της. Είχε δηλώσει: “Υπήρχαν εποχές πίστης, όταν οι άνθρωποι έκαναν φυσικές συνδέσεις με τους τόπους που ζούσαν, τα φυτά που καλλιεργούσαν, το καύσιμο που χρησιμοποιούσαν για ζεστασιά, τα ζώα τους και τους προγόνους τους. Η δουλειά μου είναι να βρίσκω στην αμερικανική ζωή αυτές τις φυσικές και αρχαίες επαφές μέσω της τέχνης του κινηματογράφου!”

Παρατηρώντας για τρεις μέρες τα παιχνιδίσματα του φωτός, τα κινηματογράφησε στο φιλμ “Όλη Η Ζωή Μου”. Με την ανεπιτήδευτη επινοητικότητα και δεξιοτεχνία του στην επεξεργασία του φιλμ, δημιούργησε οράματα του αμερικανικού τοπίου και των προσώπων του στις ταινίες , “Κος Χαγιάσι”, “Εδώ Είμαι”, “Στον Πάρσιφαλ”, “Δέηση Για Τους Σιου Της Ντακότα”, “Βαλεντίν Των Βουνών”, καθώς και στην πιο γνωστή ταινία του “Οδός Κάστρο”. Θα ήταν παράλειψη να μην σημειωθεί η ευαισθησία του Μπέιλι για τους κοινωνικούς αγώνες στην Αμερική, η οποία, μαζί με τους κινηματογραφικούς οραματισμούς του αμερικανικού τοπίου, εκφράστηκε στην πειραματική ταινία επικαίρων “Τα Νέα #3 (Η Πορεία Ειρήνης)” και στην ταινία “Κιχώτης”.

Επιλογή ταινιών, προγραμματισμός: Ιάκωβος Σκενδερίδης - Εισαγωγικό κείμενο: Ιουλία Μέρμηγκα

Επιστροφή

EN:

The 11th AAGFF, in memory of Bruce Baillie who passed away last April, presents a selection of nine films from his groundbreaking oeuvre. Baillie, was one of the most important figures of the American West Coast avant-garde—as much for his experimental films, as for his role in the creation of spaces and systems of support and distribution for experimental filmmakers.

Starting, in the early 1960s, with film-screenings projected on a bedsheet in his backyard, he later founded the Canyon Cinema cooperative and the non-profit San Francisco Cinematheque. As for his work, if what a philosopher says is true, that landscapes are in some sort of way, the faces of the earth—then Baillie’s cinematic landscapes seem to reveal the face of the American earth and its despoliation. He once said: “There were ages of faith, when men made natural connections between themselves and the place in which they lived, the plants they cultivated, the fuel they used for warmth, their beasts, and their ancestors. My work will be discovering in American life those natural and ancient contacts, through the art of cinema!”

Observing the play of sunlight for three days, he captured it in the film “All My Life”. With his unadorned ingenuity and craftsmanship, in film processing and also editing, he created visions of the American landscape and its faces in the films “Mr. Hayashi”, “Here I Am”, “To Parsifal”, “Mass for the Dakota Sioux”, “Valentin de las Sierras”, as well as his most famous film “Castro Street”. It would be an improper omission, to overlook Baillie’s sensitivity on the social struggles in America; which besides his cinematic visions of the American landscape, he expressed in the experimental newsreel “The News #3 (Peace Rally)” as well as in “Quixote”.

Film selection, programming: Jacob Skenderidis - Introduction: Youlia Mermigka

Back