GR:

Ποτέ άλλοτε το φανταστικό, ως είδος, δεν είχε “εισβάλλει” τόσο καθοριστικά στη ζωή μας. Μικρές και μεγάλες οθόνες, βιβλία, κόμιξ, σχεδόν όλες οι μορφές τέχνης, κατακλύζονται από ήρωές του. Ίσως λοιπόν να έγινε επιτέλους σαφές ότι το φανταστικό δεν αγνοεί την πραγματικότητα. Αντίθετα, με το μαγικό του καθρέφτη ανακαλύπτει όλες τις δυνατότητές της, τις σημερινές και τις αυριανές, σε όλες τις διαστάσεις τους, συνειδητές και ασυνείδητες. Η ψυχανάλυση πρόσφερε το πιο σημαντικό εργαλείο για την κατανόηση του φανταστικού κι ο Φρόιντ με το “Ανοίκειο” απότινε τον δικό του φόρο τιμής στο είδος.

Το αφιέρωμα του 11ου ΦΠΚΑ στον “Ελληνικό Κινηματογράφο του Φανταστικού” έρχεται στην ώρα του. Οι 11 ταινίες του καλύπτουν όλες σχεδόν τις κατηγορίες του είδους. Το ανοίκειο (“Απεταξάμην” της Φρίντας Λιάππα, “Κρυστάλλινες Νύχτες” της Τώνιας Μαρκετάκη, “Ιδιότητες του 2” του Αχιλλέα Κυριακίδη), το φάνταζι (“Το όνειρο Του Σκύλου” του Άγγελου Φραντζή), την αλληγορία συνδυασμένη με ένα δυστοπικό μέλλον (“Καμιά Συμπάθεια Για Τον Διάβολο” του Δημήτρη Αθανίτη), την επιστημονική φαντασία (με τις ντελιριακές παρωδίες του “Δράκουλα Tων Εξαρχείων” του Νίκου Ζερβού και “Η Επίθεση Tου Γιγαντιαίου Μουσακά” του Πάνου Κούτρα), τα επικίνδυνα παιχνίδια του μυαλού (“Ευρυδίκη Β.Α.2037” του Νίκου Νικολαϊδη, “Στη Σκιά Tου Φόβου” του Γιώργου Καρυπίδη). Ή ακόμα, τον συνδυασμό φανταστικού και φιλμ νουάρ (“Η Νύχτα Mε Tη Σιλένα” του Δημήτρη Παναγιωτάτου) ή φανταστικού και ψυχολογικού θρίλερ (“Ιστορία 52” του Αλέξη Αλεξίου).

Υπάρχουν κι άλλες αξιόλογες ταινίες του φανταστικού. Όταν όλες μαζί, συγκεντρωμένες στο ντοκιμαντέρ μου “Ξένες Σε Ξένη Χώρα”, παρουσιάστηκαν σε διάφορα φεστιβάλ στο εξωτερικό, η έκπληξη ήταν παντού ίδια: “Μα έχουν γίνει τόσες καλές ταινίες του φανταστικού στην Ελλάδα;” Ναι, έχουν γίνει, με πολλή αγάπη και ελάχιστα χρήματα σε εποχές δύσκολες και με στερεότυπα και αμφισβήτηση για το είδος.

Τώρα κάποιες από αυτές τις ταινίες είναι εδώ, στη διάθεσή σας. Δείτε τις. Ανακαλύψτε ένα άγνωστο, διαφορετικό ελληνικό σινεμά!

Επιμέλεια, εισαγωγικό κείμενο: Δημήτρης Παναγιωτάτος (σκηνοθέτης) - Προγραμματισμός: Φαίδρα Παπαδόπουλου

Επιστροφή

EN:

Never before has the genre of fantasy “invaded” so decisively in our lives. Small and big screens, books, comics, almost all art forms, are flooded with its heroes. So perhaps, it has finally become clear that the fantasy genre does not ignore reality. On the contrary, with its magic mirror, it discovers all its possibilities, today’s and tomorrow’s, in all their dimensions, conscious and unconscious. Psychoanalysis offered the most important tool for understanding the realm of fantasy, and Freud with the “Uncanny” paid his own tribute to the genre.

The tribute “Greek Fantasy Cinema” of the 11th AAGFF comes on time. Its 11 films cover almost all categories of the genre. The uncanny (“Apetaxamin” by Frieda Liappa, “Crystal Nights” by Tonia Marketaki, “Properties Οf 2” by Achilleas Kyriakidis), the magical (“A Dog’s Dream” by Angelos Frantzis), allegory combined with dystopia (“No Sympathy for the Devil” by Dimitris Athanitis), science fiction (with the delirious parodies of “Dracula Of Exarcheia” by Nikos Zervos and of “The Attack Of The Giant Moussaka” by Panos Koutras), dangerous mind-games (“Eurydice BA 2037” by Nikos Nikolaidis, “In The Shadow Of Fear” by George Karypidis). Or even, the combination of fantasy and film noir (“The Night With Silena” by Dimitris Panagiotatos) or fantasy and psychological thriller (“History 52” by Alexis Alexiou).

There are other notable fantasy films. When all together, assembled in my documentary “Strangers In A Strange Land”, were presented at various festivals abroad, the surprise was the same everywhere: “But have there been so many good fantasy films in Greece?” Yes, they have been done, with a lot of love and little money, in difficult times, and for all typecasting and scorn for the genre.

Now some of these films are at your disposal. See them. Discover an unknown, different Greek cinema!

Curation, introduction: Dimitris Panagiotatos - Programming: Phaedra Papdopoulou

Back