GR:

Ο Μπορίς Βιάν (1920-1959), ένας από τους πιο σημαντικούς διανοούμενους των γαλλικών γραμμάτων, υπήρξε λογοτέχνης, μέλος του λογοτεχνικού “Κολεγίου της Παταφυσικής”, μεταφραστής, τζαζ-τρομπετίστας, τραγουδοποιός, κριτικός, ηθοποιός και εφευρέτης. Μετά τον πρόωρο θάνατό του, στα 39, στην εποχή της αμφισβήτησης τη δεκαετία του 1960, η νεολαία άρχισε να παθιάζεται με τα μυθιστορήματα, τα ποιήματα και τα θεατρικά του και να ακούει τα τραγούδια του, όπως το αντιπολεμικό “Le déserteur” [“Ο Λιποτάκτης”]. Στο τραγούδι του “Cinématographe” [“Κινηματογράφος”] δηλώνει τον έρωτά του για την τέχνη του κινηματογράφου, ο οποίος ωστόσο παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό ανεκπλήρωτος. Παρότι έγραψε πάνω από 20 σενάρια και έπαιξε πολλούς δεύτερους ρόλους, δεν πρόλαβε να περάσει πίσω από την κάμερα. Στο ημερολόγιό του γράφει: “θα το κάνω, όταν θα είναι το ίδιο εύκολο να γυρίσει κανείς μία ταινία, όσο και να είναι θεατής”.

Το 11ο ΦΠΚΑ, με αφορμή τα εκατό χρόνια από τη γέννησή του, τιμά τη μυθική προσωπικότητα του Βιάν με μια επιλογή από ντοκιμαντέρ, κινηματογραφικές διασκευές των έργων του και μικρού μήκους ταινίες. Το πρόσφατο ντοκιμαντέρ “Το Σινεμά του Μπορίς Βιάν” αφηγείται την αγάπη του για τον κινηματογράφο. Το 1968, ο Σαρλ Μπελμόν τόλμησε να διασκευάσει το μυθιστόρημα “Ο Αφρός των Ημερών”, μια παραμυθένια ιστορία αγάπης του καταλήγει σε τραγωδία, αποδίδοντας, όχι ακριβώς πιστά αλλά με αγάπη, τόσο το πνεύμα του Μάη του ‘68 όσο και το φανταστικό σύμπαν του Βιάν. Το 2013, ο Μισέλ Γκοντρί θα επανέλθει στο ίδιο μυθιστόρημα με μια περισσότερο πιστή αλλά πιο μεταμοντέρνα και εφευρετική διασκευή, ενώ η αγάπη του για τον Βιάν αποτυπώνεται και στην αυτοσχέδια μικρού μήκους ταινία του κινουμένων σχεδίων. Το 2015 δημιουργείται η συλλογή “Rue des Ravissantes” [“Κορίτσια Του Δρόμου Της Νύχτας”], από την οποία προβάλλονται 5 αξιοσημείωτες μικρού μήκους ταινίες, μεταφορές από νέους σκηνοθέτες, αδημοσίευτων σεναρίων του Βιάν. Τέλος, προβάλλεται η θρυλική ταινία του Ροζέ Βαντίμ “Επικίνδυνες Σχέσεις” στην οποία ο Βιάν υποδύεται έναν φίλο του ολέθριου ζευγαριού.

Επιλογή ταινιών, προγραμματισμός: Όλια Βερροιοπούλου -
Εισαγωγικό κείμενο: Ιουλία Μέρμηγκα

Επιστροφή

EN:

Boris Vian (1920-1959), one of the most important intellectuals of the French Arts, was an author, member of the literary “Collège de ‘Pataphysique”; translator, jazz-trumpeter, songwriter, critic, actor and inventor. After his untimely death at the age of thirty-nine, in an era of dissent of the 1960s, the youth of the time began to show obsession in his novels, poems and theatrical plays—listening to his songs, such as the famous anti-war “Le déserteur” [“The Deserter”]. In his song “Cinématographe” he proclaims his love for the art of cinema, which however, remained largely unfulfilled. Even though he penned more than twenty screenplays and acted in a plethora of supporting roles, he never managed to get behind the camera. In his diary he writes: “I will do it, when it is as easy to make a film, as it is to be a viewer”.

The 11th AAGFF, on occasion of the centenary of his birth, honours the mythical personality of Boris Vian, with a choice of documentaries, cinematic adaptions of his works and a series of short films. The recent documentary “Le cinéma de Boris Vian” tells us of his love for cinema. In 1968, Charles Belmont, dared to adapt his novel “Froth on the Daydream”, a fairytale love story that ends in tragedy, imprinting, not exactly faithfully but with love, the spirit of May ’68, as well as the fantastical universe of Boris Vian. In 2013, Michel Gondry, returns to this novel, with a more faithful yet postmodern and inventive adaption, whilst his love for Vian is reflected in an improvisational short animated film. In 2015, the anthology film “Rue des Ravissantes” [“Ladies Of The Night’s Street ”], is created, consisting of five remarkable short films—cinematic adaptions by new directors, from unpublished screenplays by Vian. Finally, the legendary film, by Roger Vadim “Dangerous Liaisons” in which Vian portrays a friend of the infamous couple, will be screened.

Film selection, programming: Olia Verriopoulou - Introduction: Youlia Mermigka

Back