GR:
Στις επιλογές μας οδηγηθήκαμε με γνώμονα να προβάλλουμε ταινίες που εκφράζουν τη σύγχρονη κινηματογραφοφιλία και τη γνώση του κινηματογράφου αλλά και να συνθέτουν σύγχρονες κριτικές ματιές, αντλώντας από υπάλληλες και περιφρονημένες γνώσεις, δηλαδή από τοπικές γνώσεις που αναπτύχθηκαν από τους υποτελείς του κόσμου μας, όπως οι εργαζόμενοι, οι γυναίκες, οι ιθαγενείς και τα παιδιά. Οι επιλογές μας συγκροτούν μια τέτοια γενεαλογία που μπολιάζει τη λόγια γνώση με τη γνώση των καθημερινών ανθρώπων, γιατί μέσα εκεί ενυπάρχουν οι μνήμες των αλλοτινών αγώνων ή ακόμη και οι ματαιώσεις τους.
Ο καλεσμένος μας Λαβ Ντίαζ παρουσιάζει την ταινία του, Η ιστορία του Χα, η οποία αντλεί από τη ζωή ενός διάσημου καλλιτέχνη βοντβίλ για να προβληματιστεί για την ήττα των δημοκρατικών δυνάμεων στις Φιλιππίνες τη δεκαετία του 1950. Ο Κίρο Ρούσσο, που θα είναι επίσης μαζί μας, παρουσιάζει την ταινία, Η μακρά πορεία που αφηγείται την ιστορία μιας ομάδας βολιβιανών μεταλλωρύχων που προσπαθούν να επιβιώσουν αφού έχασαν τη δουλειά τους στη Λα Παζ. Ο Νατές Χέζντε, με αριστοτεχνικά γραμμένη ιστορία, στην ταινία του Πέδρο που γυρίστηκε σε ένα απομακρυσμένο χωριό της Ινδίας, υπογραμμίζει το διπλό δεσμό της φτώχειας και της προκατάληψης.
Η Παζ Ενσίνα, στην ποιητική της ταινία Εάμι, μέσα από την τελετουργική μεταμόρφωση ενός πουλιού-θεότητας-γυναίκας αφηγείται τις πληγές που προκάλεσε η αποικιοκρατία σε μια φυλή αυτοχθονών στην Παραγουάη. Από μια μαχητική γυναικεία οπτική, η υβριδική ταινία, ανάμεσα σε ντοκιμαντέρ και μυθοπλασία, γουέστερν και queer μανιφέστο, Ξερή γη που φλέγεται, των Ζοάνα Πιμέντα και Aντίρλεϊ Κιερός, αφηγείται τις παράνομες δραστηριότητες μιας αποκλειστικά γυναικείας ομάδας σε μια βραζιλιάνικη φαβέλα. Η ταινία Μπεάτριξ, των Μιλένα Τσερνόβσκι και Λίλιθ Κράξνερ, γυρισμένη σε φιλμ 16mm, εστιάζει στο γυναικείο σώμα και εξερευνά ένα γυναικείο βλέμμα, με τρόπο που θυμίζει Σαντάλ Ακερμάν. Η Ζοάνα Πιμέντα και η Λίλιθ Κράξνερ θα είναι στην Αθήνα για να παρουσιάσουν τις ταινίες τους.
Από την οπτική της αμερικανικής οικογενειακής ζωής, το ντοκιμαντέρ Πυρηνική οικογένεια των Έριν και Τράβις Γουίλκερσον είναι μια δοκιμιακή road-movie που εγείρει επίκαιρα αλλά και διαχρονικά οικολογικά και πολιτικά ερωτήματα, ενώ στην ταινία Ο καθεδρικός, ο Ρίκυ Ντ’ Έμπροουζ σκηνοθετεί τα τραύματα που βίωσε το μοναχοπαίδι μιας αμερικανικής οικογένειας με έναν ιδιαίτερα ιμπρεσιονιστικό τρόπο.
Τέλος, στο ντοκιμαντέρ Τα λέμε την Παρασκευή, Ροβινσώνα, η Μίτρα Φαραχανί (επίσης καλεσμένη μας), εφευρίσκοντας μια πρωτότυπη αφηγηματική φόρμα, σκηνοθετεί τη συνάντηση του κινηματογραφιστή-φιλόσοφου Ζαν-Λυκ Γκοντάρ με τον σημαντικό εκπρόσωπο του νέου ιρανικού κύματος Ιμπραήμ Γκολεστάν, οι οποίοι στοχάζονται τον ρόλο των ποιητών στους ζοφερούς καιρούς μας.
Επιλογή ταινιών: Μαρία Κομνηνού, Νεφέλη Γκαμπάντ, Ιάκωβος Σκενδερίδης, Έχσαν Κοσμπάχτ Προγραμματισμός: Νεφέλη Γκαμπάντ, Ιάκωβος Σκενδερίδης Εισαγωγικό κείμενο: Μαρία Κομνηνού, Ιουλία Μέρμηγκα, Νεφέλη Γκαμπάντ
EN:
The criteria for our selection are underlined by modern cinephilia but also by a critical world view which is inspired by a Foucauldian focus on subaltern and despised forms of knowledge, developed by various group of peasants and workers, either indigenous or of mixed race, women and children. Our choices constitute a genealogy that grafts the knowledge of intellectuals with that of ordinary people, because in there are ingrained the memories of past struggles or even their defeats.
Lav Diaz will present in person his film, History of Ha, which draws from the life of a famous vaudeville artist to reflect on the defeat of democratic forces in the Philippines in the 1950s. Kiro Russo will also present in person his award winning film, The great movement, which narrates the story of a group of Bolivian miners who try to survive after losing their jobs in La Paz. Nates Hedge with masterly written story and shooting on location in remote Indian village, in his film Pedro, underlines the double bind of poverty and prejudice.
Paz Encina, in her poetic film Eami, through the ritual transformation of a bird-god-woman, narrates the wounds inflicted by colonialism on an indigenous tribe in Paraguay. From a militant female perspective, the hybrid film, between documentary and fiction, western and queer manifesto, Dry ground burning by Joana Pimenta and Adirley Queirós, tells the story of the illegal activities of an all-female group in a Brazilian favela. The film Beatrix, by Milena Czernovsky and Lilith Kraxner, shot in 16mm film, focuses on the female body and explores a female gaze, in a way reminiscent of Chantal Akerman. Joana Pimenta and Lilith Kraxner will be in Athens to present their films.
From the perspective of American family life, the documentary Nuclear family, by Erin and Travis Wilkerson is a road-movie that raises current as well as timeless ecological and political questions, related to pacifist groups in the US. Set in a different milieu, The cathedral by Ricky D’Ambrose shows the trauma experienced by the only child of an American family in a particularly impressionistic way.
Finally, in the documentary See you Friday, Robinson, Mitra Farahani (also our guest), by inventing an original narrative form, brings together the filmmaker-philosopher Jean-Luc Godard and the important representative of the new Iranian wave Ebrahim Golestan, who reflect on the role of poets in our times of distress.
Film selection: Maria Komninos, Nepheli Gambade, Jacob Skenderidis, Ehsan Khoshbakht Programming: Nepheli Gambade, Jacob Skenderidis Introduction: Maria Komninos, Ioulia Mermigka, Nepheli Gambade
View detail
View detail
View detail
View detail
View detail
View detail
View detail
View detail