Υπό την Αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών
Μετά την μεγάλη επιτυχία και τις sold out προβολές, το online αφιέρωμα «Μνήμες Δικτατορίας» της Ταινιοθήκης της Ελλάδος παίρνει παράταση δύο ημερών έως και την Μεγαλη Πέμπτη 29 Απριλίου. Οι ταινίες θα είναι διαθέσιμες στην ψηφιακή αίθουσα της Ταινιοθήκης online.tainiothiki.gr έως τις 23:59 της Πέμπτης.
Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος συνεχίζει τις online προβολές μέσα από την ψηφιακή της αίθουσα και από την Τετάρτη 21 Απριλίου παρουσιάζει το νέο, τέταρτο κατά σειρά πρόγραμμα της επιτυχημένης ενότητας «Η Ταινιοθήκη στο σπίτι» με το αφιέρωμα «Μνήμες Δικτατορίας», που θα πραγματοποιηθεί με αφορμή την επέτειο από το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου.
Από την Τετάρτη 21έως και την Μεγάλη Τρίτη 27 Απριλίου θα προβληθούν 13 εμβληματικές ταινίες από τους Θόδωρο Αγγελόπουλο, Παντελή Βούλγαρη, Δήμο Θέο, Νίκο Καβουκίδη, Νίκο Κούνδουρο, Φρίντα Λιάππα, Δημήτρη Μακρή, Ροβήρο Μανθούλη, Τώνια Μαρκετάκη, Γιώργο Σταμπουλόπουλο, Παύλο Τάσιο και τους Σάκη Μανιάτη/Γιώργο Τσεμπερόπουλο.
Την εκδήλωση έθεσε υπό την αιγίδα της η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών, λαμβάνοντας υπ’ όψη τη μεγάλη απήχηση των προηγούμενων τριών κύκλων προβολών της Ταινιοθήκης στην ελληνική ομογένεια.
To αφιέρωμα υλοποιείται με την υποστήριξη του Δεύτερου Προγράμματος 103,7 και εντάσσεται στο πλαίσιο της Εβδομάδας Κινηματογράφου που το Δεύτερο έχει προγραμματίσει για το διάστημα 19 με 26 Απριλίου, με αφιερώματα, ειδικές εκπομπές, διαγωνισμούς και “βραδιά Όσκαρ”, εν όψει της 93ης απονομής των βραβείων της Ακαδημίας Κινηματογράφου. Συντονιστείτε με το Δεύτερο και ενημερωθείτε για τους συντελεστές και τις ταινίες του επετειακού αφιερώματος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.
Όπως σημειώνει η επιμελήτρια του προγράμματος Μαρία Κομνηνού, «την περίοδο της δικτατορίας, αλλά και τα χρόνια που προηγήθηκαν, στην Ελλάδα αναδύθηκε ένας εναλλακτικός κινηματογράφος, πολύ διαφορετικός από το κυρίαρχο μοντέλο του εμπορικού ελληνικού σινεμά, που κατά τη διάρκεια της επταετίας στάθηκε απέναντι στις καθεστωτικές προπαγανδιστικές ταινίες εθνικιστικού χαρακτήρα. Ο πολιτικός κινηματογράφος, όπως υπογραμμίζει και η Αγλαΐα Μητροπούλου, ανθίζει μέσα στην καταπίεση, και τα χρόνια αυτά δημιουργήθηκαν σημαντικές ταινίες που με έναν τρόπο αλληγορικό μίλησαν για την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα. Κατά την διάρκεια της Δικτατορίας, σε μια εποχή που οι ταινίες αυτές, οι εκδόσεις και οι ελληνικές ραδιοφωνικές εκπομπές του εξωτερικού ήταν οι χώροι που αναπτύχθηκε η αντιστασιακή δημόσια σφαίρα, έχουμε την γέννηση αυτού που ονομάστηκε «Νέος Ελληνικός Κινηματογράφος» με καταλύτη το έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου».
O θεατής θα έχει μια σπάνια ευκαιρία να παρακολουθήσει αυτές τις ταινίες-ορόσημα, με την υπογραφή μερικών από τους σημαντικότερους έλληνες σκηνοθέτες.
«Ήδη στα μέσα της δεκαετίας του ‘60», εξηγεί η Μ. Κομνηνού, «εμφανίζονται νέες τάσεις είτε από έμπειρους κινηματογραφιστές σαν τον Ροβήρο Μανθούλη, που ανιχνεύει την βαθειά πληγή μέσα από το αστραφτερό πρόσωπο της νέας Αθήνας (Πρόσωπο με πρόσωπο), είτε από νεότερους όπως ο Αγγελόπουλος, ο Βούλγαρης, η Μαρκετάκη, ο Κωστανταράκος, ο Πανουσόπουλος αλλά και ο Σφήκας, ο Φέρρης και ο Τορνές, οι οποίοι, μεταξύ πολλών άλλων, συνεργάζονται με τον Δήμο Θέο στο πολιτικό θρίλερ Κιέριον.
Ο Γιώργος Σταμπουλόπουλος σκιαγραφεί την συνειδητοποίηση ενός νέου για τα αδιέξοδα της ελληνικής κοινωνίας (Ανοιχτή επιστολή). Ο Νίκος Κούνδουρος εξερευνά τις πολιτικές των ταυτοτήτων με το εμβληματικό ** Vortex**. Με την επιβολή της δικτατορίας ο Αγγελόπουλος γυρίζει την πρώτη ταινία της τριλογίας του πολιτικού κινηματογράφου, τις Μέρες του 36. Ο Παντελής Βούλγαρης στο Προξενιό της Άννας σκιαγραφεί την αποτυχημένη εξέγερση μιας καταπιεσμένης «ψυχοκόρης» και κερδίζει στο Φεστιβάλ του Βερολίνου τρία βραβεία. Ο Παύλος Τάσιος δίνει το Γκονταρικό Ναι μεν αλλά ενώ ο Θανάσης Ρεντζής και ο Νίκος Ζερβός, γυρίζουν το Μαύρο+Ασπρο ένα πορτραίτο της εποχής, γυρισμένο λίγο πριν το Πολυτεχνείο. Η Τώνια Μαρκετάκη, γυρίζει από το Παρίσι και τολμά να σπάσει το ανδρικό κατεστημένο της ανδρικής πρωτοπορίας γυρίζοντας τον ανατρεπτικό Ιωάννη τον Βίαιο, ενώ το άλλο μεγάλο αστέρι του ΝΕΚ, η Φρίντα Λιάππα, θα μας δώσει μια αυτοβιογραφική σχεδόν ταινία το 1977, στο Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις. Λίγο αργότερα, ο εξόριστος στην Ιταλία Δημήτρης Μακρής θα γυρίσει μια ταινία κοινωνικού ρεαλισμού, την Καγκελόπορτα. Στον χώρο του ντοκιμαντέρ, δύο πολύ νέοι κινηματογραφιστές, ο Σάκης Μανιάτης και ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος, παρακολουθώντας την αντίδραση των κατοίκων των Μεγάρων στην απαλλοτρίωση της γης τους, θα βρεθούν σε μια δίνη ιστορικών γεγονότων που καταλήγουν στο Πολυτεχνείο. Αυτή την πολυκύμαντη πορεία των κινητοποιήσεων εναντίον της δικτατορίας, με δικό του αλλά και ανέκδοτο υλικό, καταγράφει ο βετεράνος Νίκος Καβουκίδης στις Μαρτυρίες».
Θα προβληθούν 11 ταινίες μυθοπλασίας και 2 ντοκιμαντέρ:
Πρόσωπο με πρόσωπο (1966), Ροβήρος Μανθούλης
Vortex ή Το Πρόσωπο της Μέδουσας (1967), Νίκος Κούνδουρος
Ανοιχτή Επιστολή (1967), Γιώργος Σταμπουλόπουλος
Κιέριον (1968), Δήμος Θέος
Μέρες του ’36 (1972), Θόδωρος Αγγελόπουλος
Ναι μεν αλλά (1972), Παύλος Τάσιος
Το προξενιό της Άννας (1972), Παντελής Βούλγαρης
Ιωάννης ο βίαιος (1973), Τώνια Μαρκετάκη
Μαύρο + Άσπρο (1973), Θανάσης Ρεντζής-Νίκος Ζερβός
Μέγαρα (1974), Σάκης Μανιάτης – Γιώργος Τσεμπερόπουλος (ντοκιμαντέρ)
Μαρτυρίες (1974), Νίκος Καβουκίδης (ντοκιμαντέρ)
Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις (1977), Φρίντα Λιάππα
Η καγκελόπορτα (1978), Δημήτρης Μακρής
Οι ταινίες θα είναι διαθέσιμες online για 30 ώρες μετά την έναρξη τους (από την στιγμή που θα πατηθεί το play) και θα προβάλλονται για 7 ημέρες, χωρίς γεωγραφικό περιορισμό, με όριο τις 600 δωρεάν θεάσεις ανά ταινία.
Την Πέμπτη 22 Απριλίου στις 7 μ.μ., θα πραγματοποιηθεί webinar με θέμα τον κινηματογράφο κατά την διάρκεια της Δικτατορίας. Συμμετέχουν: Παντελής Βούλγαρης, Γιώργος Τσεμπερόπουλος, Γιώργος Σταμπουλόπουλος, Κυριάκος Αγγελάκος, Νίκος Καβουκίδης, Eυάννα Βενάρδου. Συντονίζει η Μαρία Κομνηνού, πρόεδρος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.
Under the Auspices of the General Secretariat for Public Diplomacy and Greeks Abroad, of the Ministry of Foreign Affairs
Given the great success and the quickly sold-out screenings, the online tribute Greek Film Archive at Home IV: Memories of Dictatorship” will be extended until Thursday the 29th of April. The films will be available on GFA’s platform, online.tainiothiki.gr, until 23:59 on Thursday.
The Greek Film Archive, will continue its online screenings, in its digital cinema-theatre and from Wednesday 21st April will present its new—fourth programme—of the successful series, “Greek Film Archive at Home”, with the tribute “Memories of Dictatorship”, to be held on occasion of the anniversary of coup of April 21st .
Landmark films will be screened, from Wednesday the 21st till Holy Tuesday the 27th of April. Films by Theo Angelopoulos, Pantelis Voulgaris, Dimos Theos, Nikos Kavoukidis, Nikos Koundouros, Frieda Liappa, Dimitris Makris, Roviros Manthoulis, Tonia Marketaki, Thanassis Rentzis, Yiorgos Stamboulopoulos, Pavlos Tasios and Sakis Maniatis/Yiorgos Tsemberopoulos, Thanassis Rentzis-Nikos Zervos.
The event is sponsored by the General Secretariat for Public Diplomacy and Greeks Abroad of the Ministry of Foreign Affairs, considering the high numbers of spectators from abroad who followed the previous three rounds of the screenings.
The tribute has also the support of ERT’s Second Programme 103,7(Deftero) and is part of its “Cinema Week scheduled, for the week of 19-26 of April. It includes tributes, special broadcasts, competitions, and an “Oscar Night” in view of the 93rd Academy Awards Ceremony. Tune in to the Second Programme, to find out more about the people and the films of the annual tribute of the Greek Film Archive.
As Maria Komninos, curator of the programme, has noted, “during the dictatorship, but also in the years preceding it, an alternative cinema emerged in Greece, substantively different from the predominant model of commercial Greek cinema, which during the seven-year-period, made its mark against the regime’s propaganda films, which glorified the army. Political cinema, as Aglaia Mitropoulou emphasised, flourishes under oppression… And in those years, important films were created, which in an allegorical way, spoke about the political situation in Greece. In Greece of the Dictatorship, books, Greek stations broadcasting from abroad, periodicals, and of course this new cinema, were the loci where an oppositional public sphere emerged. This is the moment of the birth, of “New Greek Cinema”, in which the oeuvre and the personality of Theo Angelopoulos”, acted as catalyst.
The spectator , will have a rare opportunity to watch these landmark-films, signed by some of the most important Greek film-directors.
“Already by the mid-60s”, explains M. Komninos, “new trends appear—either from experienced filmmakers such as Robert Manthoulis—who traced a deep trauma , covered by the glamour of new Athens (Face to Face)—or from younger ones such as Angelopoulos, Voulgaris, Marketaki, Konstandarakos, Panousopoulos but also veterans such as Sfikas, Ferris and Tornes—who collaborated with Dimos Theos in the political thriller Kierion.
Yiorgos Stamboulopoulos, traces the raising of consciousness of a young man through his love affair with an activist teacher (Open Letter). Nikos Koundouros, explores the politics of identity, with the emblematic Vortex. With the imposition of the dictatorship, Angelopoulos shoots the first film of the trilogy History, Days of ‘36. Pantelis Voulgaris’ Matchmaking of Anna, narrates the failed attempt of an oppressed “chambermaid” to break from the oppressive grip of the family which exploits her, and wins three prices at the Berlin Film Festival. Pavlos Tasios, offers the Godard-esque **Nai men alla… **(lit. Yes, but..) Thanasis Rentzis and Nikos Zervos give us an interesting portrait of the period in Black + White. Tonia Marketaki, returns from Paris and dares to break the mould of the male establishment of the avant-garde, filming the subversive Ioannis the Violent. The other great-star of the NGC, Frieda Liappa, provides personal testimony, in 1977, in an almost autobiographical film, I Remember You Leaving All The Time. Dimitris Makris, who was self-exiled in Italy during the junta, shoots a film of social realism, the Iron Gate. In the realm of documentaries, two very young filmmakers, Sakis Maniatis and Yiorgos Tsemberopoulos, observe the mobilization of the inhabitants of Megara, to oppose the expropriation of their land… observing the resistance of peasants they are caught in a whirlwind of historical events, that lead to the Polytechnic uprising… This manifold aspects of mobilisations against the dictatorship, is recorded and presented by the veteran Nikos Kavoukidis in Testimonies, who is using both his own but also previously unreleased material”.
11 narrative fiction films and 2 documentaries will be screened:
Face to Face (1966), Roviros Manthoulis
Vortex, The Face of Medusa (1967), Nikos Koundouros
Open Letter (1967), Yiorgos Stamboulopoulos
Kierion (1968), Dimos Theos
Days of ’36 (1972), Theo Angelopoulos
Nai men alla…(1972), Pavlos Tasios
The Matchmaking of Anna(1972), Pantelis Voulgaris
Ioannis the Violent (1973), Tonia Marketaki
Megara (1974), Sakis Maniatis - Yiorgos Tsemberopoulos (documentary)
Black+white (1973) Thanassis Rentzis, Nikos Zervos
Testimonies (1974), Nikos Kavoukidis (documentary)
I Remember You Leaving All The Time (1977), Frieda Liappa
The Iron Gate (1978), Dimitris Makris
All films will be available online, for 30 hours after initial viewing (from the moment you press play)and will be screened for 7 days, without geo-blocking within the limit, of course, of 600 free viewings per film.
On Thursday 22nd of April at 7 p.m., a webinar will be held, on cinema made during the Junta. In participation: Pantelis Voulgaris, Yiorgos Tsemberopoulos, Yiorgos Stamboulopoulos, Thanassis Rentzis, Kyriakos Aggelakos, Nikos Kavoukidis, Evanna Venardou. Coordinated by Maria Komninos, president of the Greek Film Archive.