GR:
Ο Ρενέ Βιενέ γεννήθηκε στη Χάβρη το 1994 και τόσο ο παππούς του όσο και ο πατέρας του ήταν λιμενεργάτες. Μέλος της “Καταστασιακής Διεθνούς” από το 1963 έως το 1971, ο Βιενέ είναι συγγραφέας, εκδότης, κινηματογραφιστής, αλλά και, κυρίως, ένας ιστορικός της Κίνας που ανέλαβε το βαρύ καθήκον της αποκάλυψης της πραγματικής φύσης του Μαοϊσμού και του μακελειού που συγκαλύφτηκε πίσω από τους όρους “Μεγάλο Άλμα Προς Τα Εμπρός” και “Πολιτιστική Επανάσταση”.
Χωρίς καθόλου πόρους επινοεί, γοργά και αγριωπά, την πλήρη οικειοποίηση και μεταστροφή μιας ήδη υπάρχουσας ταινίας και, όταν πλέον διαθέτει πόρους, καταστρώνει μια καινοτόμα και πολεμική μεθοδολογία, η οποία, αποκαλύπτοντας τους τρόπους και τις διαδικασίες της παραποίησης, αποτελεί ορόσημο στην ιστορία του ντοκιμαντέρ. Με την εκδοτική σειρά “Ασιατική Βιβλιοθήκη”, με τη δημοσίευση έργων του Σιμόν Λες και, για πρώτη φορά, κινέζων αντιφρονούντων, συνεισέφερε στο να αποκαλυφτεί το πέπλο της αδιαφάνειας που έριχνε η μαοϊκή προπαγάνδα στη Δύση.
Στον διαρκή του αγώνα ενάντια στη δικτατορία και τα ψέματα, ο Βιενέ υπερασπίζεται το έργο του Χου Τζίε, ενός ατρόμητου κινέζου χαράκτη και ντοκιμαντερίστα, ο οποίος, δουλεύοντας εντελώς ανεξάρτητος εδώ και 25 χρόνια, ανασύρει και ιχνηλατεί τα εγκλήματα που διαπράχθηκαν υπό το καθεστώς του Μάο. Παρόλο που αυτά τα εγκλήματα έχουν επισήμως καταγγελθεί, η τεκμηρίωσή τους παραμένει μέχρι σήμερα ανεπιθύμητη. Χάρη στο 11ο ΦΠΚΑ μπορούμε να ακολουθήσουμε το μονοπάτι που χάραξαν αυτοί οι δύο παραδειγματικοί δημιουργοί, να ακούσουμε τον διάλογό τους, και να συνειδητοποιήσουμε πόσα μπορεί να καταφέρει ένας απλός πολίτης ενάντια σε μια αυτοκρατορία, ακόμη κι όταν είναι μόνος του και δεν διαθέτει πόρους, μονάχα με τη δύναμη των λέξεων, των εικόνων και των ήχων.
Επιμέλεια: Νικόλ Μπρενέζ, Ρενέ Βιενέ Προγραμματισμός: Ιάκωβος Σκενδερίδης Εισαγωγικό κείμενο: Νικόλ Μπρενέζ (επιμελήτρια της Γαλλικής Ταινιοθήκης, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης & στη σχολή κινηματογράφου La Fémis)
EN:
René Viénet was born in Le Havre in 1944 and both his grandfather and his father were dockers. Member of the “Situationist International” from 1963-1971, he is an author, publisher, and filmmaker but also, predominantly, for almost half a century now, a historian focusing on China, embarking on the colossal task to uncover the true nature of Maoism and the massacres covered by such terms as “Great Leap Forward” and “Cultural Revolution”.
Lacking funds he invents the total hijacking, fast and brutal, of an existing film, before launching, once he had the means, a methodology, both innovative and polemical, which is a landmark in the history of documentary, in as much as it unveiled the ways and procedures of falsification. In his collection “Bibliotheque asiatique”, he notably published Simon Leys and for the first time the writings of Chinese dissidents, and thus contributed to the tearing of the opaque veil of Maoist propaganda in the West.
This constant struggle against dictatorship and lies has led Viénet to defend the oeuvre of Hu Jie, a fearless Chinese engraver and documentarist, who has worked, totally independent for the last 25 years, to retrace the crimes committed under Mao’s regime. Although these crimes have been denounced, their documentation, even today, remains undesirable. It is due to 11th AΑGFF Festival, that we can follow the path traced by these two exemplary auteurs, listen to their conversations, and thus realize how much a simple citizen can accomplish, even alone and deprived of resources, in his confrontation against an empire, with the sheer force of words, images and sounds.
Curation: Nicole Brenez, René Viénet Programming: Jacob Skenderidis Introduction: Nicole Brenez (curator of the Cinémathèque française, Professor at the University of Paris 3 - Sorbonne Nouvelle & at La Fémis), (translation into English by Maria Komninos)