H Tαινιοθήκη της Ελλάδος και η Swiss Films, με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Ελβετίας στην Ελλάδα, δίνουν μια μοναδική ευκαιρία στο ελληνικό κοινό να γνωρίσει τον εν πολλοίς άγνωστο ελβετικό κινηματογράφο και παρουσιάζουν το αφιέρωμα Νέος ελβετικός κινηματογράφος - Όταν η ζωή θρυμματίζει την πραγματικότητα. Από τις 27 Ιανουαρίου έως και τις 3 Φεβρουαρίου, μέσα από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης online.tainiothiki.gr, συστήνουν στο ελληνικό κοινό 10 ταινίες (τρία ντοκιμαντέρ και επτά ταινίες μυθοπλασίας) της εταιρείας BANDE A PART με την υπογραφή των Ούρσουλα Μέγερ, Λιονέλ Μπαγέ, Ζαν-Στεφάν Μπρον, Φρεντερίκ Μερμού και Αλέν Τανέρ. Πρωταγωνιστούν: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Μπρούνο Γκανζ, Ναταλί Μπάιγ, Εμμανουέλ Ντεβός, Μπιλ Οζιέ και άλλοι σπουδαίοι ευρωπαίοι ηθοποιοί.
Η εταιρία παραγωγής BANDE A PART ιδρύθηκε στην Λωζάννη το 2009. Mαζί της συνεργάστηκαν οι Ούρσουλα Μέγερ, Λιονέλ Μπαγέ, Ζαν-Στεφάν Μπρον και Φρεντερίκ Μερμού. Η ομάδα αυτή κέρδισε πολλά κινηματογραφικά βραβεία και άφησε το αποτύπωμα της στον ελβετικό κινηματογράφο. Παρά το γεγονός ότι εκπροσωπούν διαφορετικές αισθητικές προσεγγίσεις υπάρχει ένας κοινός προβληματισμός που διατρέχει το έργο τους: ένα έντονο ενδιαφέρον για την κοινωνική κατάσταση στην Ελβετία και για τις περιθωριοποιημένες ομάδες. Οι σκηνοθέτες, όπως το θέτει ο Μπαγέ, «βλέπουν τον κόσμο μέσα από το φίλτρο του εξωπραγματικού”. Ουσιαστικά ξεπερνούν τους διαχωρισμούς μεταξύ των κινηματογραφικών ειδών, και όπως υπονοεί και ο τίτλος της εταιρείας, από την ομώνυμη ταινία του Ζαν Λυκ Γκοντάρ, αποτίουν φόρο τιμής στο «Νέο Κύμα». Γι’ αυτό άλλωστε περιλήφθηκαν στο πρόγραμμα και δύο ταινίες του Αλέν Τανέρ ο οποίος υπήρξε βοηθός του Γκοντάρ όταν ξεκίνησε την σταδιοδρομία του.
Συμφωνα με τον επιμελητή του αφιερώματος Ingo Starz, «στο πρόσφατο παρελθόν, οι κινηματογραφιστές της Bande à Part έδωσαν μέσα από τις ταινίες τους, μια άλλη οπτική της Ελβετίας, μέσα από μια κριτική ματιά, παρουσιάζοντας την πραγματικότητα της χώρας, που απέχει πολύ από τις ειδυλλιακές αλπικές εικόνες που όλοι γνωρίζουμε. Οι δουλειές τους απεικονίζουν μια χώρα που δεν αποτελεί ειδική περίπτωση, αλλά μοιάζει σε πολλά σημεία με τους Ευρωπαίους γείτονές της. Και γι’ αυτό ακριβώς, οι ελβετοί σκηνοθέτες συζητήθηκαν τόσο διεθνώς και κέρδισαν την αναγνώριση».
Η εταιρεία παραγωγής Bande à Part, που αργότερα ανέλαβε και την διανομή αυτών των ταινιών, αποτέλεσε μοντέλο που μιμήθηκαν και άλλοι, όπως η κολλεκτίβα «Zurich collective 2: 1 Film testified». Μέσα από την εργασία τους στην σχολή École cantonale d`art στη Λωζάνη, οι Λιονέλ Μπαγέ και Φρεντερίκ Μερμού, διαμόρφωσαν τη δουλειά της επόμενης γενιάς ελεβετών κινηματογραφιστών, ενώ η ομάδα (Μπαγέ, Μπρον, Μέγερ και Μερμού) σκηνοθέτησε τέσσερα επεισόδια της τηλεοπτικής σειράς «The Shock Waves» (2018), που βασίζεται σε πραγματικά εγκλήματα που σόκαραν την Ελβετία, αποκαλύπτοντας την ομαδική δουλειά τους και τις προθέσεις τους.
The Greek Film Archive and Swiss Films, with the support of the Embassy of Switzerland in Greece; provide a unique opportunity to the Greek public, to familiarise itself, with the still largely unknown, body of work of the Swiss Cinema, by presenting the tribute “New Swiss Cinema—When Life Shatters Reality”. From January 27th till February 3rd, through the Greek Film Archive’s platform: online.tainiothiki.gr, it introduces, to the Greek audience, 10 films (three documentaries and seven narrative fiction films) by the Swiss group BANDE À PART, signed by Ursula Meier, Lionel Baier, Jean-Stéphane Bron, Frédéric Mermoud and Alain Tanner. Starring: Isabelle Huppert, Bruno Ganz, Nathalie Baye, Emmanuelle Devos, Bulle Ogier and other important European actors.
The Swiss film production company “BANDE À PART” was founded in Lausanne in 2009. It brought together four film-directors: Ursula Meier, Lionel Baier, Jean-Stéphane Bron and Frédéric Mermoud. The group’s cinematic work has received numerous awards and has left a lasting impact on Swiss filmmaking. Despite differences in individual aesthetics, their films reveal to have common features—a strong interest in the social conditions in Switzerland and its marginalised groups. These filmmakers, as Baier puts it: “view the world through the filter of the unreal”.
Essentially, their work leaves genre boundaries behind them, and as the title of the company “Bande à Part” implies, by referring to the famous movie by Jean-Luc Godard, the aftermath of the Nouvelle Vague is palpable in the work of these four directors. That’s the reason why the program also presents two films by Alain Tanner, who was Godard’s assistant when he took the first steps of his career. The prominent Swiss director, who developed his filmmaking under the influence of the Nouvelle Vague, is a role model for the group Bande à Part. Ursula Meier even assisted Tanner twice.
According to the curator of the tribute, Ingo Starz: “In the recent past, the filmmakers from Bande à Part have made a significant contribution to bringing a diverse and critical image of Switzerland to the public. In their films, they show realities far from alpine idylls. The filmic works portray a country that is not a special case, but rather resembles its European neighbours in many ways. For this, the Swiss filmmakers received a lot of international attention and recognition”. The production company Bande à Part, which later also took over the distribution of its films, became a model to be followed by others, as for example the “Zurich collective 2:1 Film testified”.
With their engagement at the École cantonale d`art in Lausanne, Lionel Baier and Frédérik Mermoud also influenced the work of the next generation of Swiss filmmakers, whilst the team (Baier, Bron, Meier and Mermoud) directed four episodes of the television series: “The Shock Waves” (2018), based on real crimes that shocked Switzerland—underlining the teamwork of the group and making their intentions clear: bring moments to light, when life shatters reality.